Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.
museology --- Museology --- autisme --- audiences --- Social policy and particular groups --- PXL-Education 2017 --- PXL-Healthcare 2017 --- didactiek van de maatschappelijke vorming --- cultuureducatie --- musea --- inrichting --- Autisme --- Musea --- Activiteiten --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Museum --- Activiteit --- Autismespectrumstoornis --- kunsteducatie. --- autisme. --- kunsteducatie
Choose an application
Gert Biesta presenteert in dit boek een nieuwe benadering van hedendaagse kunsteducatie door te laten zien welke unieke mogelijkheden de kunsten bieden om in dialoog te zijn met de omringende wereld. Deze benadering gaat uit van onderwijzen als een proces van tonen, waarbij de docent aan de leerling laat zien wat er in de wereld goed, belangrijk of betekenisvol kan zijn om aandacht aan te besteden. Aan de hand van de 'Aktion' uit 1965 van Joseph Beuys, 'Hoe men afbeeldingen uitlegt aan een dode haas', waarvan veel afbeeldingen in dit boek zijn opgenomen, maakt Biest duidelijk hoe dit proces werkt.
Didactics of the arts --- art appreciation --- PXL-Education 2018 --- kunsteducatie --- cultuureducatie --- kunst en onderwijs --- 644 --- Leerplichtonderwijs - Secundair onderwijs: Kunst- en cultuureducatie
Choose an application
In een genderinclusieve leeromgeving kan iedereen, ongeacht het biologische geslacht, de seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit openlijk, vrij en zonder beperkingen participeren aan alle aspecten van het schoolgebeuren. Genderinclusieve scholen maken dit mogelijk door het implementeren van een beleid, praktijken en acties die aantonen dat alle genders welkom zijn. ‘Gender op school' geeft een beknopt overzicht van de centrale concepten om over gender te praten aan de hand van het genderkoek-model dat werd ontwikkeld door çavaria. Aan deze centrale concepten koppelen de auteurs steeds de impact van gender binnen de school en factsheets met cijfers die de genderdiversiteit op school illustreren. Screeningtools worden besproken om de huidige stand van zaken in jouw school onder de loep te nemen. Daarnaast worden er acties op school- en klasniveau besproken om te werken aan een meer genderinclusieve leeromgeving. Ten slotte verwijst het boek je ook door naar relevante organisaties, lespakketten en websites om je onderzoek naar genderinclusief onderwijs na het lezen van dit boek voort te zetten. Het boek geeft je de nodige handvatten om zelf aan een genderinclusieve leeromgeving te werken.
450.41 --- onderwijsfilosofie --- onderwijskunde --- gender --- inclusief onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Gender --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- genderstereotypen --- genderexpressie --- onderwijs --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen)
Choose an application
In this book, Gert Biesta presents a new approach to contemporary art education by showing the unique possibilities the arts offer to establish a dialogue with the world around us. This approach to art education is based on teaching as a process of showing, where the teacher shows the student what could be good, important or meaningful to master in the world. As a starting point for illustrating this method, the book proposes 'How to Explain Pictures to a Dead Hare' (1965) by Joseph Beuys, which Biesta uses in order to draw out a number of important lessons about teaching.
371.3:7 --- Kunstonderwijs ; pedagogie ; J. Beuys --- Kunstonderwijs ; didactiek ; methoden --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- kunsteducatie --- Onderwijsvernieuwing. --- Art --- Study and teaching. --- Philosophy. --- Beuys, Joseph.
Choose an application
Hoe staat het met de kunsteducatie voor kinderen die op het speciaal onderwijs zijn aangewezen? Wordt er veel gedaan aan muziek, dans,beeldende kunst en verhalen? Wat zijn de ervaringen? Dirk Monsma trok het hele land door, bezocht scholen die een voortrekkersrol vervullen en sprak met kinderen, ouders, kunstdocenten en deskundigen. En wat blijkt? Juist voor kinderen met een beperking is kunsteducatie een essentiële verrijking van het onderwijs. Een juweel van een boek voor iedereen die de kunst en het speciaal onderwijs een warm hart toedraagt.(Bron: http://www.lemniscaat.nl)
gehandicapte kinderen --- 735 Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Kunstonderwijs --- Kunst --- Kunsteducatie --- 362.3 --- PXL-Education 2017 --- didactiek van de maatschappelijke vorming --- kunsteducatie --- Kunstzinnige vorming --- Nederland --- Orthopedagogics --- Didactics of the technical, artistic and vocational education --- buitengewoon onderwijs --- kunstonderwijs --- kinderen met een beperking --- kunstopvoeding --- Didactics of the arts --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Art --- fine arts [discipline] --- Modern [style or period] --- Städelschule [Frankfurt am Main] --- anno 1800-1999 --- Städelsches Kunstinstitut (Frankfurt am Main). --- geschiedenis. --- kunsteducatie. --- museumbeleid. --- 1817 - 1995. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw. --- Frankfurt am Main. --- 1817 - 2017. --- 21ste eeuw. --- Städelsches Kunstinstitut (Frankfurt am Main) --- geschiedenis --- kunsteducatie --- museumbeleid --- 1817 - 1995 --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Frankfurt am Main --- 1817 - 2017 --- 21ste eeuw
Choose an application
Dit boek stelt onverbloemde vragen over beeldende kunst. Ga mee op zoek naar de antwoorden over het hoe en waarom van rotsschilderingen tot het kubisme en van de renaissance tot moderne kunst.(bron: flaptekst)
Art --- English literature --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- kunst --- Kunst --- Kinderen --- Naaktheid --- Naakt --- PXL-Education 2017 --- kunst en filosofie --- kunstgeschiedenis --- creativiteit --- Kunstgeschiedenis --- Kunsten --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- kinderen --- kunsteducatie --- 701.1 --- beeldende kunst --- Kunstenaars --- Inleidingen - Hand- en leerboeken Algemene kunstgeschiedenis --- Kind --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- kind --- Didactics of the arts --- KHM --- kunstbeschouwing --- basisonderwijs --- kunsteducatie. --- kind.
Choose an application
Het belang van kunsteducatie wordt door een breed publiek erkend. Kunst en cultuur zijn vaste ingrediënten van ons bestaan. Ze helpen ons de wereld te begrijpen en onze levens kleur geven. Net daarom is het verrassend dat in het Vlaamse onderwijs kunstzinnige doelstellingen zo schaars zijn. De leraar die de wolken meet breekt een lans voor meer kunst op school. Vanuit hun verscheidene achtergronden beargumenteren tientallen experts en leraren hoe dat kan, en hoe we de tijd die we in de klas aan kunst besteden nuttiger kunnen invullen. Zo kan kunst haar rechtmatige plaats in ons onderwijs innemen.Bron : lannoo
Kunst ; onderwijs. --- Didactics of the arts --- art appreciation --- kunstopvoeding --- muzische vorming --- 477 --- expressie --- Lerarenopleiding : CVO --- Vormingswerk --- Kunsteducatie --- Culturele educatie --- kunsteducatie --- didactiek --- #SBIB:316.7C316 --- #SBIB:316.334.1O360 --- Expressie --- Lerarenopleiding --- Zingen --- kunstonderwijs --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Onderwijssociologie: curriculum: algemeen --- PXL-Education 2017 --- kunst en onderwijs --- cultuureducatie --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- Kunstzinnige vorming --- Onderwijs --- Culturele vorming --- Beeldopvoeding --- Muzische opvoeding --- 373.67.01 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- Beeldeducatie --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 78.70 --- 78.75
Choose an application
Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Dit onderwijs is erop gericht kinderen vaardigheden mee te geven waarmee ze kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Het stelt ze in staat nieuwe oplossingen te onderzoeken en te visualiseren. Laat maar zien biedt met ‘het cirkelmodel’ en de procesgerichte didactiek zowel een theoretische basis als een concrete uitwerking voor beeldend onderwijs en creativiteitsontwikkeling.
Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- muzische vorming --- kunstopvoeding --- Beeldopvoeding --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Creativiteit --- Didactische werkvormen --- Plastische opvoeding --- 471.45 --- Muzische vorming --- 454 --- didactiek --- 477.6 --- didactisch proces --- didactische werkvormen --- didactische principes --- kunsteducatie --- creativiteit --- creativiteitsontwikkeling --- kunstonderwijs --- lesplan --- leerproces --- kinderen --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Beeldende opvoeding --- Didactiek (algemeen) --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Beeldeducatie --- Didactische werkvorm --- Musiceren --- Manuele expressie basisonderwijs.
Choose an application
"Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Dit onderwijs is erop gericht kinderen vaardigheden mee te geven waarmee ze kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Het stelt ze in staat nieuwe oplossingen te onderzoeken en te visualiseren. Laat maar zien biedt met ‘het cirkelmodel’ en de procesgerichte didactiek zowel een theoretische basis als een concrete uitwerking voor beeldend onderwijs en creativiteitsontwikkeling."-- Publisher's description
Didactics --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- muzische vorming --- kunstopvoeding --- Beeldeducatie --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Creativiteit --- Didactische werkvorm --- Manuele expressie basisonderwijs. --- Manuele expressie ; basisonderwijs ; didactiek --- Plastische opvoeding --- 471.45 --- Muzische vorming --- 454 --- didactiek --- 477.6 --- didactisch proces --- didactische werkvormen --- didactische principes --- kunsteducatie --- creativiteit --- creativiteitsontwikkeling --- kunstonderwijs --- lesplan --- leerproces --- kinderen --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Beeldende opvoeding --- Didactiek (algemeen) --- Tekenen / Beeldopvoeding
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|